Snel voor weinig

Wie kent ze niet. Die typisch Portugese ezelkarretjes. Een enkele keer zie je nog het traditionele beeld van twee broers op de bok met een kar vol huisraad, oud ijzer of groenten. Meestal zijn het zigeuners die op deze manier hun handelswaar rondrijden. Overigens heeft Portugal nog steeds de hoogste ezeldichtheid in Europa. Vroeger werden ze veel gebruikt op het platteland, maar de laatste twintig jaar raken de burros de Miranda steeds meer overbodig. Ze worden verkocht, achtergelaten of afgeslacht. Maar dit terzijde, want deze blog gaat niet over ezels maar over auto’s.

Want verder is Portugal het land van de automobilisten en zie je de ezeltjes alleen nog als vrolijk gekleid souvenir of als centraal middelpunt van een meerdaagse ezeltrektocht (…). Fietsen zijn voor toeristen en waar eerst de brommertjes en scootertjes volop rondreden, zie je nu vooral four-wheel drives en SUVs. De afgelopen jaren zijn er dan ook veel, heel veel auto’s bijgekomen en dat is een fikse aanslag op de landelijke weggetjes in de Algarve. Temeer daar de Algarvios geen enkele moeite hebben om met 100 km per uur de bocht te nemen op smalle dorpswegen, ook als het avond is, de kroeg reuze gezellig en de alcohol spotgoedkoop.

De provinciale N125 gaat dwars door de Algarve en staat al jaren bekend als een dodenweg. De aanleg van de snelweg A22 eind vorige eeuw was dan ook een bijzonder pientere zet die veel ongeluk heeft bespaard. Voor de korte stukjes bleef de provinciale weg een prima doorsteek maar als je wat verder moet rijden, was de A22 eigenlijk altijd dichtbij. Tot eind 2011. Opeens had de Portugese chauffeur geen enkele haast meer, was de snelweg volkomen verlaten en bleek de provinciale N125 weer overvol. En eigenlijk is dat beeld ook anno 2016 nog steeds hetzelfde. Binnendoor is gezellig, qua afstand inderdaad vaak wat korter en je moet vooral geen haast hebben. Maar deze weg is gratis. En ook Portugezen houden zeer van gratis. Niet vreemd dat veel Nederlanders zich er prima thuis voelen. Vanaf 2011 kent de snelweg een uiterst slim tolsysteem. Op onwillekeurige plekken (vaak vlak voor een belangrijke afslag) staat meetapparatuur die zich direct verbind met het apparaatje in je auto. En voor je het weet is er weer €0,50, € 1,10, €1,25, € 0,60 afgeschreven. Allemaal kleine bedragen voor de gemiddelde toerist maar als rechtgeaarde Portugees voldoende reden om bij de oprit naar de snelweg direct om te keren.

Ook ik begin steeds vaker de tolweg te mijden. Ik merk dat die drukke provinciale weg meer charme heeft. Haast heb ik niet en het is voorlopig nog geen hoogseizoen. En dus schuif ik zonder morren in de file die de laagseizoen-wegwerkzaamheden opleveren. Want door het boycotten van de tolweg, zit de N125 weer stampvol en bleek enige verbreding wel noodzakelijk. En zo krijgt de Portugees uiteindelijk wat hij wil; een breder provinciale weg, een snellere verbinding en dat allemaal zonder heffing. Ik mag ze wel, die Portugezen…

Rob Does

Rob Does is the Founder and Chief Executive Officer of the fast growing travel community Gymaround (www.gymaround.com). Helping travelers worldwide to stay fit and energized by offering the best deals on day and week passes for the best gyms, health clubs and studio’s. He is also the CEO of Ithaka Group, an international research and branding agency. • Enthusiastic early stage entrepreneurship • Development of business concepts • Effective marketing expert and strategic planning • Translate customer needs and delivering strong results - international orientation, bridging cultures